Lange reisdag met veel indrukken - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Patrick en Annelies - WaarBenJij.nu Lange reisdag met veel indrukken - Reisverslag uit Höfn, IJsland van Patrick en Annelies - WaarBenJij.nu

Lange reisdag met veel indrukken

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Patrick en Annelies

10 Februari 2014 | IJsland, Höfn

Vandaag was een lange intensieve reisdag.
Het weer was wederom prachtig met de zon als stip aan de horizon!

De planning was om vandaag weer een stukje richting het oosten van IJsland te reizen. De kunst was om een slaapplek te bemachtigen.
Omdat het winter is, is dat best lastig omdat een hoop dingen ook wel dicht zijn. Deze richten zich met name op de zomergasten die dan in blokhutten of in een tent willen verblijven.

Beide is in deze tijd van het jaar wat koud, dus wij geven de voorkeur aan een guesthouse of B&B of een hotel.
Omdat het oosten van het land minder toeristisch is van zichzelf, en in deze tijd helemaal, hebben we geen overschot aan beschikbare hotels etc.
Het was dus even een flink gepuzzel.
De locaties die beschikbaar zijn kunnen ook erg prijzig zijn indien ze in een gebied de enige zijn.

Na wat speurwerk, besloten we toch een flink stuk door te rijden naar Hofn, een klein stadje een stuk oostenlijker. Hier hadden we wel een wat ruimer aanbod aan geschikte verblijfplaatsen gevonden.
Dus onze reis ging vandaag die kant op.

We reden weg van ons heerlijke hotel met hottub richting Skogar. Het lag op een klein stukje rijden vanaf ons hotel. Een kleine 5 min. Hier ligt een prachtige waterval met een verval van 60m. Wat een indringend geweld van water als je dat zo naar beneden ziet kletteren.
Deze waterval heeft aan de zijkant van de berg een trap waardoor je naar boven kan klauteren en boven de waterval kan staan.
Boven is wel 5-10 meter erboven, wel wat meer in de zijkant.
Het is een pittige trap met in het begin stuk brede stenen traptreden die al snel overgaan op ijzeren traptreden.
We hebben het geluk dat er op dit moment minder toeristen zijn, dus hebben doorgaans bijna alles voor ons alleen.
Zo nu en dan schuift er een buslading voor ons uit, maar kan me voorstellen dat dat in het seizoen er een stuk meer zijn.

Nadat we de waterval hadden gezien reden we door richting een gebied wat ten opzicht van de andere vergezichten die we gezien hadden er nu weer ff heel anders uit zag. Het was wat meer grotere plassen voorzien van ijs, dicht naar de kust toe.
Hier zijn door de jaren heen grote rotsblokken in het water ontstaan.
Vraag me niet hoe! Ik denk dat het vast iets met lava en vulkanen te maken heeft.
We reden een offroad pad op, dat een berg op ging.
Bovenop die berg, stonden we dus eigenlijk op die rotspartij. Dit leverde ons prachtige vergezichten op het land in en langs de kuststrook. Adembenemende gezichten. Hier zie je ook hoe divers het land eigenlijk is.

Grote besneeuwde bergtoppen wisselen zich af, met volledige rechte vlakten die zo op ons kikkerland zouden kunnen lijken. Dan zie je weer onwijs grote plassen die deels bevroren zijn.
Ook zijn er ontzettend veel verschillende kleuringen in de bergen.
Heel divers.

We hebben een paar prachtige foto's gemaakt en zijn toen verder gegaan richting het national park.
We wilde daar even een kijkje gaan nemen omdat daar de gletchers beginnen.
Onderweg naar het nationale park zijn we een diversiteit aan landschappen tegen gekomen. Van mars-achtige gebieden tot groene paddenstoelen die op het land leken te staan, maar toch echt grove stenen waren.
Tot soort van trollenhuisjes, wat ook stenen waren, maar toch heel anders dan de andere gebieden. Al met al een diversiteit alom.

Tijdens onze rit zagen we in de verte de grote gletsjer bergen.
Een prachtig gezicht, echter.. op een zeker moment zagen we de wolken een stuk grijzer en lang worden. Je zag de wolken langzaam als een sluier naar de grond toe gaan. We wisten eigenlijk niet zo goed wat het was. De lucht was helder, geen donkere wolken, dus geen regen.
We reden er op af. Zou het een windhoos worden, of is het een zandstorm?
Nee dat kan niet, die is bruinig en niet grijs.
Uiteindelijk.. bleek het gewoon een sneeuwbui te zijn. Heel klein, even snel. We waren er met 5 min rijden doorheen. ;-)

Onderweg richting het NP, zagen we in de verte de gletsjers in beeld komen.
Het ziet er op het eerste oog beetje vreemd uit. Het lijkt namelijk een soort van berg, ,of hevel die wit is, maar heel ongelijk... als of je met je vingers door een bak yogurt bent gegaan. Het is wit, en met de zon er op kleurt het zelfs lichtblauw op. Echt IJsblauw.
Het lijkt helemaal niet groot.

Aangekomen bij het nationaal park zijn we richting de gletsjer gereden.
Pas dan zie je hoe imposant die gletsjer brokken zijn die er liggen. Hoe groot ze zijn, hoe massief.
We zijn langs uitleg gelopen hoe het ontstaat, dat verwacht je niet helemaal.

Vervolgens zijn we doorgereden naar een gletsjermeer. Het bekende meer waar ook een aantal onderdelen van films als Batman en 007 zijn opgenomen. Dit is een meer dat vol licht met ijsblokken en platen, afkomstig van de gletjers, maar wat door het smelten los komt en in het meer richting zee wordt afgevoerd.
De titanic hadden ze hier kunnen opnemen, ijsbergen genoeg!

Onze weg ging verder richting Höfn waar we nog een 3 kwartier voor moesten rijden.
Ook hier weer een inmens verschil in uitzichten. Je ziet geen kip rijden en komt ook geen kip tegen. Het zijn alleen maar eenzame stille vlakten, met af en toe een huis.
Moeten die mensen niet van en naar hun werk? Doen ze geen boodschappen? Het is heel gek.

Vanavond zijn we warm onthaalt in het guesthouse waar we 2 nachten gaan verblijven.
We bouwen morgen of overmorgen een dagje rust in, nou ja rust.
Er moet weer even wat werk weggewerkt en uitgezet worden.
Ook moet ik weer even zwemmen, dus is het mooi om hier het plaatselijke zwembad in te duiken.

Nu de benen omhoog... het was een lange dag!

• 11 Februari 2014 - 06:29

Martha:

Jullie weer genoten en ik ook van jullie verslag , bedankt !
    xxx

• 11 Februari 2014 - 13:59

Ank:

weer een heel mooi verhaal, ben benieuwd naar de fotooos xxx

• 11 Februari 2014 - 14:07

Pa:

Geweldig geschreven. Wat ik lees zie ik zo voor mij het is net of ik er bij ben. Knuffels.

• 11 Februari 2014 - 21:14

Jur, Wen En Kids:

Wat lijkt me dat spectaculair; zandstormen, sneeuwbuien, gletsjers- meren, watervallen. Ben benieuwd wat jullie volgende stop zal zijn en t noorderlicht hopelijk nog een keer kunnen spotten. Leuk geschreven Annelies.
    Dikke liefs