Zuid IJsland, een zonnige dag! - Reisverslag uit Skogar, IJsland van Patrick en Annelies - WaarBenJij.nu Zuid IJsland, een zonnige dag! - Reisverslag uit Skogar, IJsland van Patrick en Annelies - WaarBenJij.nu

Zuid IJsland, een zonnige dag!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Patrick en Annelies

10 Februari 2014 | IJsland, Skogar

Vandaag zijn we vertrokken richting het zuiden van IJsland.
Via een paar kleine dorpen zijn we afgereisd naar het echte zuiden.

Om 9:00 uur zaten we aan het ontbijt. Na een goede nachtrust, want we waren erg moe van gisteren, gingen we voor ons doen laat aan het ontbijt.
Patrick is altijd al om 5:00 - 6:00 uur op en was nog even na die tijd terug in slaap gevallen. Omdat ik het zonde vond hem om 7:00 uur alweer wakker te maken heb ik hem langer laten liggen. Vandaar onze latere ontbijt.

Normaal bedenken we altijd de avond voor de nieuwe dag waar we de volgende dag naar toe wilde afreizen. Omdat we gisteren beide ontzettend moe en loom waren hadden we dat niet meer gedaan. Gevolg, wakker worden op een een ochtend zonder doel.

Tijdens het ontbijt besloten we gelijk maar de kaart en onze Trotter erbij te pakken. Een lonely planet boekje, maar dan lekker Nederlands en ons inziens beter geschreven. We hebben van deze serie ook bijvoorbeeld Peru en Bolivia liggen. Een waar geschenk kan ik je melden.

We waren er al snel uit. We wilde het eiland rechtsom gaan onderzoeken, dus de keuze is gevallen om via Zuid IJsland naar Oost IJsland en zo via Noord terug richting het westen te gaan. Reykjavik zullen we dus als één van de laatste dagen aandoen.

In de Trotter staat altijd heel mooi omschreven wat handig is om te doen en welke dingen bezichtigd kunnen worden. Ook is er een goede inschatting gemaakt wat een nice to see en een must see is.
Aanvaankelijk hadden we gisteren bedacht dat we de Golden Cirkel zouden gaan doen. Allemaal mega toeristische plekjes om te bezichten. Na wat extra speurwerk en gezien de tijd die we hebben besloten we dat toch maar niet te doen. We zochten dus een hotel uit halverwege het zuiden en hebben daar een mooie passende route bij gezocht. Het boekje gaf ons daar een mooie handreiking voor.

Zo gezegd zo gedaan, na het ontijt hebben we de kamer leeg getrokken en zijn we in de auto gestapt. We zijn via een stukje van het binnenland naar de kust gereden. De wegen waren erg glad op sommige punten en aan strooien en schuiven doen ze hier op bepaalde plaatsen niet. De hoofdweg is vaak nog wel goed te doen, maar is ook zeker niet volledig ijsvrij. We zijn in Nederland toch maar verwend op dat vlak denk ik.

Via een paar kleine dorpen zijn we richting het dorp Hveragerdi gereden. Een klein dorpje met een piepklein winkelcentrumpje en een informatiecentrum. In het boekje hadden we gelezen dat er ook een mooie hiketrail aan het einde van het dorp starte.
Een hike naar een klein warmwaterbad van zo'n 3,5 KM. Daar hadden we wel zin in en zijn naar de startplek/parkeerplaats gereden.
Vol energie gingen we van start. Het was stijl maar dat was geen probleem. Al gauw waren we aardig op dreef.
Het waren kleine kronkelpaadjes die zich om de bergkam heen draaide. Het zonnetje stond goed aan de hemel en we waren warm ingepakt. Niets kon ons tegen houden... dachten we.
Al gauw draaide het pad om de berg heen aan de andere kant, waar geen zonnetje stond op de berg. Gevolg was een volledig ijzig pad van slechts een metertje breed.
Omdat we niet onze spikes onder onze schoenen hadden zitten, die lagen heerlijk warm in de auto :S, zijn we via r de rand toch doorgelopen. Helaas kosten dit stuk ons veel tijd en was het best vermoeiend. Gezien het tijdstip van de dag, zijn we na 2 km van de heenreis toch maar omgekeerd. We wilde immers een stuk verder doorrijden naar het zuiden en het was al bijna 14:00 uur. Helaas, we zijn rustig glibberend en glijdend terug gegaan. De terugreis ging een stuk sneller natuurlijk ;-)

Eenmaal terug bij de auto, banaantje gegeten en doorgereden richting het volgende dorp. Daar kregen we de tip het nodige proviant in te slaan omdat dit de laatste grote supermarkt is die we voorlopig tegen zouden komen. Zo gezegd zo gedaan hebben we wat spullen ingeslagen. Wat simpele zaken om een soepje te eten of een bord pasta klaar te maken. Verhongeren zullen we in ieder geval niet.

Vervolgens doorgereden naar een aantal prachtige watervallen, wat een geweld zijn die dingen zeg! Wel een 40m grote waterval die het water van de dooi afvoert naar beneden.
Ik heb een paar mooie foto's gemaakt en zijn toen richting het hotel doorgereden. De schemering zetten in, het was zo rond de klok van 17:00 uur. Gelukkig zijn de dagen niet al te kort, het wordt zo rond 18:00 uur donker.

We hadden in de ochtend nog voor vertrek een hotel uitgezocht en geboekt via internet om zo een doel en een richting te hebben voor de dag. Tevens wisten we dan dat we altijd een slaapplek hadden voor de nacht. Aangekomen bij het hotelletje, stond er een briefje op de deur.
Check - in 800m verder op.

Dus wij reden 800m verder op en komen aan bij een grote blokhut. Maar dan ook echt een grote blokhut. Dit complex bleek een ander hotel te zijn, wat ik herrinerde in de ochtend gezien te hebben online, maar wat een stuk duurder was, dan dat wij geboekt hadden.

We legenden uit aan de man dat we bij het andere hotel geboekt hadden en dat daar een briefje hing met hier melden. We wilden alleen even checken of het wel klopte dat we ons hier moesten melden. De man lachte.. keek op zijn briefje en zei dat onze naam er niet op stond. Of we een reserveringsnummer hadden. Ik toverde zo het mailtje naar boven met de bevestiging van de boeking van de ochtend bij dat andere hoteltje en hij schreef de gegevens over.

Hij rommelde even in een kast, en ging ons voor. We hadden kamer 206.. in dit hotel.. Heuh?? we hadden een klein goedkoop hotelletje geboekt iets verder op. Nah, het zal wel, dachten we nog. We gingen de man achterna en kreeg de sleutel overhandigd. Ontbijt is van 8:00 - 10:00 uur.

Ok dan, dus wij onze spullen uit de auto gehaald en zijn op bed geploft.
Ons diner vanavond was al gereed en konden we zo naar binnen schuiven op de kamer. Ideaal. We waren goed voorbereid.

Toen zijn we voor 1 uur naar buiten gegaan voor een wandeling.
We hoopte dat ook vandaag rond 19:00 uur het noorderlicht zou opduiken en besloten daarom een stuk te wandelen.
Helaas, het noorderlicht bleef uit. Wel stond er in de tuin van het hotel een heerlijke hottub. We besloten daar in te duiken het noorderlicht af te wachten. Het duurde en het duurde en ik heb natuurlijk helemaal geen geduld dus was het na 2 uur echt wel zat.
Ondertussen was er nog een Zuid Afrikaanse, een engelsman, en 2 andere nederlands aan ons heerlijke warme badje toegevoegd. Hun missie? Ook het Noorderlicht spotten.
We hebben een tijdje zitten kletsen en ik besloot er uit te gaan. Ik zei nog .. over een minuut of 10 is het er, zal je zien. Ik ga er uit en dan is het er.
Nog geen 20 min laten staat een zeiknatte Pat aan de hotelkamerdeur te trekken.. Kom kom!! het is er weer!
Gewapend met camera onder de arm ben ik naar buiten gegaan. Heb wat foto's getracht te maken. Omdat in het donker fotograferen niet altijd even makkelijk is, zijn er sommige juist wel weer en sommige juist weer niet gelukt.

Ik zal ze later met jullie delen.

Nu lig ik heerlijk in bed. Pat is nog buiten in de hottub en zal zo wel binnen komen vallen. Het was weer een heerlijke prachtige zonovergoten koude winterdag in IJsland. We hebben onwijs genoten saampjes en kijken uit naar morgen.
Morgen gaan we weer een stukje verder vanuit het zuiden meer Oostwaarts.

Sweet dreams!

• 10 Februari 2014 - 06:48

Martha:

Kalimera weer heerlijk genoten bij mijn eerste kopje thee , van jullie dag .
    Bedankt heb er weer van genoten xxx

• 10 Februari 2014 - 08:18

Ank:

ook ik heb er even een kopje thee bij genomen...wat kan jij gezellig schrijven Annelies !!
    alsof ik mee kan kijken en voelen hoe het daar is....geweldig, dank je wel !! xxx