De eerste kilometers in het IJslandse zijn gemaakt - Reisverslag uit Hafnarfjörður, IJsland van Patrick en Annelies - WaarBenJij.nu De eerste kilometers in het IJslandse zijn gemaakt - Reisverslag uit Hafnarfjörður, IJsland van Patrick en Annelies - WaarBenJij.nu

De eerste kilometers in het IJslandse zijn gemaakt

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Patrick en Annelies

08 Februari 2014 | IJsland, Hafnarfjörður

Mijn vorige verslag stopte bij het slaap lekker en tot morgen stuk.
Hier ga ik dus ook maar vrolijk verder.

Ik had de wekker om 00:00 uur gezet omdat we toch nog even wilde speuren naar Noorderlicht. Echter, we waren zo in slaap gevallen dat ik de wekker in vol automatische stand weer heb uitgezet. Uit het raam heb gekeken. Gezegd heb dat er niets te zien is en dat het donker is en dat we weer verder moeten slapen. Dat hebben we dan ook gedaan. Echter toen ging Patje spoken.
Hij vond dat we toch echt nog even moesten gaan kijken naar het Noorderlicht, om 2:00 uur 's nachts.
Nadat hij me voorzichtig wakker gemaakt had, zijn we samen gaan speuren op internet naar de forecast. Dat was niet al te best. Een zeer kleine kans op Noorderlicht.
We besloten om dus toch maar lekker weer onder de wol te kruipen.

We werden wakker rond de klok van half 7 en kleden ons aan om het ontbijt met een bezoek te verblijden. Het is een keurig ontbijt, met yoghurt, jus, verschillende soorten beleg, toast, broodjes etc.
Helemaal prima dus! Nadat Pat stevig heeft ontbeten en ik het nodige naar binnen heb weten te prakken omdat het moet, zijn we richting de auto gegaan.
We wilde vandaag het zuidwesten van het eiland gaan onderzoeken en plande we een mooie rondrit. Een prachtig gebied vol geisers, maanlandschappen, stenen, sneeuw en prachtige meren. Prachtige vergezichten en een heerlijke dag.
We hadden vandaag de gehele dag de zon rijkelijk om ons heen. Het was wel koud, dat is zeker. Zo rond de 2 graden met een koude ijzige wind. De zon maakte heel veel goed.

Nadat we deze prachtige hoe hebben gereden, besloten we om door te rijden naar Blue Lagoon. Een zeer bekende trekpleister op IJsland. Het is een geothermaal bad, melk kleurig water van zo'n 40 graden.
Heerlijk. Hier hebben we van 16:00 tot een uur of 19:00 heerlijk in liggen poedelen. De zon ging onder en het werd toch langzaam tijd om maar is richting hotel te gaan. We hadden trek en rozig van de hele dag rondrijden en poedelen. Het was donker en Patrick besloot om ons naar het hotel te rijden. Ik sprong naast hem in de auto en gaande de rit richitng hotel zag ik in mijn ooghoek een kleine groene glimp opdoemen...
Mmmm... wat was dat nou?
Ik knipperde met mijn ogen en keek nog is. Zag ik het nu echt goed?
Zag ik daar een stukje noorderlicht opkomen tussen een stukje heldere hemel en bewolking in?
Ja hoor, ik had het goed gezien. Rustig zei ik tegen Patrick dat hij zo snel als hij kon een parkeerplaats moest opzoeken. Waarom zei ik niet. Waarschijnlijk dacht hij dat ik niet lekker was ofzo.
Hij zette de richting uit en draaide een parkeerplaats op. Nogmaals keek ik snel in mijn rechter ooghoek.. Was het er nog? was die groen waas er nog die ik had gezien. Pat vroeg wat er was. Ik zei tegen hem dat hij rechts door het raam naar de hemel moest kijken. Zie jij ook wat ik zie? NOORDERLICHT!! Daar was het! uit het niets, zo in eens pal voor onze neus.
Het is verbazingwekkend hoe snel het komt en het gaat. De hemel was behoorlijk bewolkt en tussen de wolken lag er soms een klein stukje open helder lucht. Daar speelde het schouwspel zich kort maar krachtig af. Een paar prachtige sierlijke groene golven danste door de lucht. Het kwam en het ging weer. Ik heb getracht om snel een paar foto's te maken, maar dit is best lastig. Het is me gelukt om het toch een beetje op de foto te zetten.

Onze dag was meer dan geslaagd en na een klein half uur van het schouwspel genoten te hebben zijn we afgereisd naar het hotel.
Omdat we vonden dat we wel wat te vieren hadden zijn we heerlijk uit eten geweest. Een klein lief visrestaurant in het stadje van ons hotel.
Ontzettend heerlijk gegeten en nu met bolle buik op bed.
Het is tijd om heerlijk te gaan slapen en te dromen over dit avontuur.
Morgen zakken we verder af naar het zuiden en gaan we eerst op pad om de Gouden Cirkel zoals het zo mooi heet, mee te nemen. Dit zijn een aantal must sees van IJsland. Meer voor de doorgewinterde toerist, maar goed, we willen ze toch niet missen, waarna we verder richting het zuid oosten zullen rijden. Hopelijk hebben we daar weer kans op een prachtig schouwspel. De voorspelling voor morgen avond is goed, dus wie weet!

Nu oogjes dicht en snaveltjes toe.. het was een lange indrukwekkende dag!

  • 09 Februari 2014 - 07:34

    Martha:

    Weer heerlijk genoten van jullie tweede dag 1
    Wat super dat jullie het Noordelicht al gezien hebben , dat beofd nog wat .
    Heb het fijn op jullie trip richting een zuiden xxx

  • 09 Februari 2014 - 10:15

    Ank:

    wat een mooie ervaring he, zo onverwachts het Noorderlicht te zien !!
    en wat een heerlijk verhaal, ik geniet mee !
    wen sjullie een hele mooie noorderlichtdag morgen naar het zuiden xxx

  • 11 Februari 2014 - 21:04

    Jur, Wen En Kids :

    Wat gaaf om zo snel al t noorderlicht te mogen aanschouwen! En wat beschrijf jij jullie dagen leuk. Ik zie jullie al voor me. Echt genieten samen.... Super!
    Dikke liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patrick en Annelies

Actief sinds 26 April 2013
Verslag gelezen: 160
Totaal aantal bezoekers 21368

Voorgaande reizen:

24 Maart 2014 - 22 April 2014

San Francisco baby! Now up in the mountains!

07 Februari 2014 - 22 Februari 2014

Een beetje vreemd... maar wel koud ;-)

04 Mei 2013 - 25 Mei 2013

Van Hollandse Glorie naar Zuid Amerikaanse Tinten!

Landen bezocht: