Aangekomen! - Reisverslag uit Hafnarfjörður, IJsland van Patrick en Annelies - WaarBenJij.nu Aangekomen! - Reisverslag uit Hafnarfjörður, IJsland van Patrick en Annelies - WaarBenJij.nu

Aangekomen!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Patrick en Annelies

07 Februari 2014 | IJsland, Hafnarfjörður

Vorig jaar besloten we om deze winter het Noorderlicht te gaan bezoeken.
Aanvankelijk was het plan om een enkeltje naar Fins Lapland te nemen en daar een rondreis te maken via Zweden en Noorwegen.

Het plan wijzigde gedurende de laatste maand van 2013 en begin januari.
Ondernemerschap vraagt ook flexibiliteit en dus moesten we goed met onze tijd omgaan. Door de drukte ging het ons niet meer lukken om een langere periode achter elkaar weg te gaan. Immers moest de zaak ook gewoon doordraaien. We besloten dus in ieder geval korter te gaan, en wel een retour ticket te boeken, alleen wanneer was nog de grote vraag.

Na lang wikken en wegen en zien dat er eigenlijk geen moment een goed moment zou zijn, besloten we afgelopen zondag om de agenda voor de komende 2 weken vrij te maken en weg te gaan. Dat was nog enigszins haalbaar. Echter vonden we dat 2 weken voor Finland, Zweden en Noorwegen te kort. Dus besloten we om deze een keer in de zomer om de agenda te zetten en nu toch het noorderlicht te gaan opzoeken maar in een soort van efficiënte manier.
Omdat IJsland een relatief klein eiland is en daar ook de kans is tot het zien van het noorderlicht, besloten we om naar IJsland af te reizen.
Na wat geschuif, gemaild en gebeld te hebben, hebben we de agenda leeg geschoven.

De voorbereiding was kort dus was het even aanpoten geblazen.
De meeste dingen die we wilde meenemen hadden we nog van onze reis naar Peru & Bolivia. De backpack uit de schuur gehaald, de hoofdlampjes mee, warme kleren en gaan met die ... euhhh... vliegtuig? ;-)

Vandaag zijn we aangekomen op vliegveld "KEF"; ook wel Keflavik, dit is de internationale luchthaven van IJsland. De naam klinkt alsof het een stoel is vanuit de Ikea gids, maar niets is minder waar.
Je zou verwachten dat de internationale luchthaven wel in Reykjavik zou liggen, maar dit is dus niet het geval. Keflavik ligt een kleine 50km vanaf Reykjavik. Het is niet een hele grote luchthaven, maar is wel modern met de nodige taxfree shops.

Eenmaal aangekomen zijn we natuurlijk gelijk naar de bagageband gelopen waar al na een kleine 5 min wachten de eerste bagage van de band rolde.
Nadat we onze bagage hadden gegrepen gingen we richting de uitgang.
Bij de uitgang stond er al op iemand te wachten met een bord "Patrick van Zuijlen" erop. Het was de dame van de huurmaatschappij waar wij voor onze toch een 4x4 hadden gehuurd. Een relatief jonge dame van begin - midden 20 die ons naar het kantoor bracht van de maatschappij.
Het lag op nog geen 5 min rijden van de luchthaven uitgang.
Daar aangekomen wilde we haar graag in het IJslands bedanken, maar ja.. wat is dat. Dus nadat we haar dat vriendelijk gevraagd hadden en het goed te hebben opgeslagen, konden we haar hartelijk bedanken in het IJslands. Onze eerste woordjes!

Aangekomen bij de huurmaatschappij stond hij al voor ons warm te draaien, was hij keurig gewassen en praktisch nieuw, 6130 KM op de teller. Het is een Dacia Duster. Strak wit, met... stoelverwarming ;-)

Nu ben ik niet van al die toeters en bellen, maar stoelverwarming wanneer het buiten nat, ijzig, winderig en koud is, is geen straf kan ik je vertellen.

Na wat papierwerk te hebben ingevuld, een rondje rond de auto gelopen te hebben, sprongen we in de auto. Ook nu bedankte we de meneer van de verhuurmaatschappij in het IJslands, waar we een grote smile en een "That's awesome!". Hij leek het erg te kunnen waarderen.

Onze reis kon nu echt beginnen. Uiteraard ben ik niet vies van een ritje met een 4x4 en rij ik graag auto, dus Pat mocht naast me plaats nemen.. Op de bijrijders stoel wel te verstaan ;-)
Ik moet zeggen dat ik altijd vond dat een Dacia een beetje een goedkoop aftreksel is van een Renault, want het is eigenlijk hezelfde maar niets is minder waar. Hoewel het dashboard wat plastic oogt, is de techniek ontzettend prettig om mee te werken. De motor is relatief stil, hij koppelt prima, heeft goede stoelverwarming en cabineverwarming. Gewoon geen klagen. Dacia is dus voor zo'n 4x4 auto tijdens je vakantie, geen misser.

We zijn op pad gegaan richting ons hotel. We hebben voor de eerste 2 nachten een hotel geboekt in Hafnarfjordur. Een buitenwijk/voorstad van Reykjavik. Gratis parkeren en we kunnen alle kanten op.
Helemaal top dus.

Onderweg zijn we na een hoop ge ooo kijk.. ooo mooi,... ooo gaaf, langs de supermarkt gereden om eerst wat boodschapjes in te slaan. De interne mens wil immers ook wat zo nu en dan.
Het uiteindelijke boodschappenlijstje zal ik je besparen, maar heel veel gezonds anders dan bananen is er niet helemaal meegegaan.
*nog een stukje witte chocolade in mijn mond prop*.

Nadat we de boodschappen hadden ingeladen en voorzichtig de glip en glij parkeerplaats van de supermarkt hadden verlaten gingen we verder op pad richting het hotel.
Zonder dat we er eigenlijk erg in hadden reden we zo tegen het hotel aan.
Bij wijze van spreken dan, de auto is nog heel.

Ingecheckt in het hotel, werden we overladen met folders die klaar lagen om door ons doorgesnuffeld te worden. We gingen richting onze kamer, samen met de bagage en 2 kg aan folders.

Onze kamer is ruim en voorzien van een mini keukenblokje.
Een waterkoker, magnetron, koelkast, knoflook pers , 1 steelpannetje en een rasp is alles wat je blijkbaar in IJsland nodig hebt in de keuken ;-)

We waren overigens blij verrast. We besloten om op de kamer dan ook te koken. Graag gaan we de uitdaging aan om iets te fabriceren in zo'n mini keuken en te ontdekken wat we kunnen maken. Alle labels zijn hier ook op zijn IJslands beschreven. Een plaatje van het eten, of gewoon doorkijk folie maakt dat je weet wat het is. Want van IJslands, daar is echt geen Hollands woord van te koken :-)

Het is uiteindelijk een zakje aanmaaksoep genaamd minestrone geworden met stokbrood en gebraden drumsticks die we in de magnetron konden opwarmen.
Ook hebben we nog een bakje garnalensalade meegenomen zodat we de andere helft van het stokbrood kunnen opsnoepen als we trek krijgen.

Nu op de kamer door de folders heen en besluiten wat we morgen gaan doen.

In ieder geval gaan we morgenochtend even uur baanzwemmen. Voldoende zwembaden hier in de buurt om even wat kilometers te maken. Er is zelfs een folder aanwezig waar alle zwembaden op staan die hier in IJsland zijn. Echt helemaal te gek, er staat mooi bij of het alleen sauna, jacuzzi of hotspot is, maar ook of er een 25 of 50m bad is.

Hardlopen wil ik eigenlijk ook graag, maar aangezien hier niet heel veel gestrooid is, is lopen geen goed idee. Je glijdt echt alle kanten op, en mijn hardloopschoenen hebben helaas geen 4x4 stand.

Uiteraard gaan we vanavond nog even spotten of er Noorderlicht ergens te zien is.

Slaap lekker, en tot morgen.

• 08 Februari 2014 - 07:02

Martha:

Wat een heerlijk verhaal bij mijn citroentheetje in de vroege morgen .
    Geniet ....maar dat komt wel goed .
    Fijne dag vandaag .
    xxxx