Dag 2 - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Patrick en Annelies - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Patrick en Annelies - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: Lies

Blijf op de hoogte en volg Patrick en Annelies

05 Mei 2013 | Bolivia, Uyuni

We hebben heerlijk geslapen en werden om 6:00 lokale tijd wakker...
Slechts na 3 uur slaap waren we beide goed fit. We merkte wel dat we op grotere hoogte waren, 3500m ongeveer. De ademhaling kost wat meer moeit en je bent sneller buiten adem. Na het ontbijt, wat keurig verzorgd was, hebben we plannen gemaakt voor vandaag.....
Eerst een lekkere douche! Die konden we wel gebruiken. Een goede stevige staal en heerlijk warm maakte ons nog extra wakker.
We zijn na rustig opstarten, wat dat moet je wel doen om te wennen aan de hoogte, richting het busstation van La Paz gegaan om daar de bus richting Ouroro te nemen.
Het is een grote hal waar allemaal kleine kantoortjes zijn gevestigd. Hier staan allemaal bussen klaar die je maar uiteenlopende plaatsen kan brengen. Er gaan bussen richting Peru, Chili , Argentinië en ook Brazilië.
Je kan kiezen voor super de lux,met maaltijd, airco en wc aan boord, maar ook gewone bussen. Wij namen een gewone, je bent immers niet voor niets aan het backpacken. Deze bus kosten ons 40 BOB, 2 euro per persoon.
Daar leg je dan 550 km voor af. Het leuke van deze bus is, is de je met ook de echte Boliviaan aan boord zit. De vrouwen gekleed in prachtige gekleurde jurken , kleine boelhoedje op het hoofd met de welbekende gekleurde kleden met boodschappen om hun nek. De bus ruikt dan ook naar gebraden kip! #YumYum.

Vanaf daar is het de bedoeling om de trein te nemen naar Uyuni, waar we morgen 3 dagen gaan rondtrekken op de zoutvlakten van Uyuni.
Salar de Uyuni.

Ondertussen we werken we hard aan ons Spaans. Het valt niet mee als je weinig Spaans spreekt, maar we pakken het snel op!

Na een bus reis van 4 uur zijn we aangekomen in Ouroro.
We kwamen aan midden in de stad bij de bus terminal, helaas gaat daar vandaar niet de trein, dus pakte we de taxi  naar het trein station, in een kleine 20 minuten de tijd waren we op het station.

Daar een kaartje gekocht voor de trein die om 19:00 uur zou vertrekken.
Wat dat betreft zijn ze erg stipt, en de trein vertrok.
We moesten nog 2 uurtjes wachten waar we aan de praat raakte met een meisje uit de VS.
De tijd vloog voorbij, en voor me het wisten redden we het station uit.

De hadden gekozen voor een gemiddeld kaartje, je kon kiezen uit popular, salon of exclusieve.

Omdat ik het leuk vind om met de gemiddelde bewoner van het land rond te trekken, kozen we voor salon. Volgens Patrick had die verwarming en de goedkoopste niet, dus kozen we voor die.
Helaas hadden we geen geluk , de zon ging onder, en de temperatuur zakte, treinstoelen waren goed, maar de verwarming stond uit. Ieder geval 7 uur van de 8 uur durende trein reis.
Het laatste uur konden we de verwarming wel een beetje ontdekken, maar geweldig was het niet.
We hadden een lange koude treinreis gehad en ik schat in dat de temperatuur niet boven de -3 was geweest.
Eenmaal aangekomen in Uyuni  om 2:15uur stond Antonia al op ons te wachten, we haalde onze backpacken op en werden begeleid naar een hostel om de hoek.
Een bed stond op ons te wachten en daar waren we wel aan toe. Weliswaar hadden we in de trein wel wat geslapen, maar vermoeid waren we wel.

We hadden vanuit La Paz met deze organisatie gebeld om maandag gelijk een 3 daagse trip te starten. Gezien onze toch beperkte reistijd van. 3 weken wilde we toch zo min mogelijk tijd verliezen.

Voor nu eerst slapen en morgen zien we wel weer..

• 11 Mei 2013 - 16:51

Ank Kraan:

wauuuw he...heb vandaag pas deze site ontdekt !!!
    heeel leuk deze eerste 2 dagen...wat goed geschreven Annelies!!!
    nu snel naar de volgende dagen....hihihiih
    dikke kusss
    ma